Український кризовий медіа-центр: "Мова мистецтва ефективніша за мову зброї" в блозі Життя одного дизайнера · від Ліля Тєптяєва · додано 19.12.2015 23:47

Чи є потреба розповідати про Український кризовий медіа-центр в блозі «про творчість»? Певно є, і зараз поясню чому.

Здебільшого Український кризовий медіа-центр знають завдяки висвітленню новин на телебаченні в рамках прес-брифінгів (якщо звертали увагу на логотип, на фоні якого виступає речник Адміністрації Президента України з питань АТО — це саме та організація, про яку йде мова). Але мало хто знає про мистецький напрямок цієї організації та її активну діяльність на теренах культури. Та чи є потреба так активно говорити про мистецтво в країні, де коїться війна? Певно є, і про це йтиметься в статті.


Відсутність ефективної гуманітарної політики в Україні за весь час незалежності та брак повноцінної комунікації між регіонами, спричинили формування взаємних негативних стереотипів серед мешканців східних і західних регіонів, витісняючи культурні процеси з інформаційного простору та суспільного життя. Ці проблеми великою мірою уможливили конфлікт на сході, що розрісся до критичних розмірів, наслідки яких можемо спостерігати сьогодні. В той час, коли значні сили держави й суспільства спрямовані на підтримку армії та стабілізацію ситуації в країні, гуманітарні процеси продовжують залишатися «другорядними».


Та ініціативний склад Мистецького напрямку УКМЦ переконаний в тому, що «тільки культура здатна стати інструментом завдяки якому почнеться повноцінна комунікація та діалог в середині країни, тільки культура здатна створити поштовх для створення нового обличчя регіонів, міст, сіл та врешті іміджу України в світі, тільки культура і мистецтво залишають місце для творчості та формування бачення майбутнього України».

Тож Мистецький напрямок УКМЦ, не чекаючи «кращої нагоди», коли припиняться бойові дії і почнеться налагоджування діалогу, починає говорити «мовою мистецтва» а не «мовою зброї». І з травня 2015 року Мистецький напрямок УКМЦ реалізовує свою діяльність під єдиним гаслом «Мистецтво об’єднує».


А ініціаторами проекту є Леонід Марущак та Ольга Гончар. Леонід Марущак — уродженець міста Вінниці. За освітою вчитель історії. 8 років пропрацював у сфері PR у Києві. Куратор Мистецького напрямку Українського кризового медіа-центру. Ініціатор програми «Культурна дипломатія між регіонами України». Ольга Гончар — культурологиня, менеджерка культурних проектів та комунікацій, асистентка Мистецького напрямку Українського кризового медіа-центру. Досліджує менеджмент культури в Україні.


Чим же займається Мистецький напрям УКМЦ? Організовує та проводить виставки і культурні заходи, підтримує організаційно та інформаційно культурні ініціативи у Вінниці, Києві, Львові. Також розробляє, організовує та реалізовує власні культурні проекти за програмою «Культурна дипломатія між регіонами України». Ось про останній проект і хочу вам розповісти трішки ширше.

Цей проект, «Культурна дипломатія між регіонами України» — довгострокова програма, «спрямована на побудову діалогу та примирення між мешканцями сходу і заходу України через інструменти сучасного мистецтва». У 2015 році основна діяльність програми зосереджувалась на території прифронтових та звільнених міст. Учасники «Культурної дипломатії» — це активні громадяни, які прагнуть позитивних соціальних та культурних змін у своїх містах і готові діяти для цього. В програмі також задіяні сучасні українські митці та діячі культури, які готові ділитися досвідом і працювати над гострими соціальними темами засобами мистецтва. За 7 місяців діяльності до роботи над проектами було залучено близько 150-ти українських митців та діячів культури. Культурно-мистецькі проекти були реалізовані у регіонах: Сєвєродонецьк (Луганська обл.), Слов’янськ (Донецька обл.), Краматорськ (Донецька обл.), Дружківка (Донецька обл.), Бахмут (Донецька обл.), Часів Яр (Донецька обл.), Маріуполь (Донецька обл.), Вінниця, Львів.

У 2015 році в рамках «Культурна дипломатія між регіонами України» Мистецький напрям УКМЦ реалізував ряд проектів.

Виставка Лілії Тєптяєвої та серія майстер-класів «Папір кольоровий». Виставки були проведені в містах: Київ, Вінниця, Сєвєродонецьк (Луганська обл.), Слов’янськ (Донецька обл.), Краматорськ (Донецька обл.), Дружківка (Донецька обл.), Бахмут (Донецька обл.), Часів Яр (Донецька обл.).

«Виставка Лілії Тєптяєвої та серія майстер-класів «Папір кольоровий» демонструє давні традиції українських паперових технік «вириванка» та витинанка на «сучасний» лад. Мета проекту — робота з дитячою аудиторією у прифронтових та звільнених містах. А також привернення уваги суспільства до малечі, яка росте в умовах війни та страждає через військові конфлікти.» Для супроводу виставок містами України був створений короткометражний фільм про Лілію Тєптяєву «Папір кольоровий», який презентували в м.Коломия.


Медіавистава «il Caprese»: листи Коцюбинського з острова Капрі. Відбулися у містах: Вінниця, Київ, Маріуполь, Львів. Виставу презентують, українською, російською та англійською мовами: Данило Хомутовський, Світлана Рейніш, Антон Quarkmonk Дегтярьов, Ольга Гончар та Ярина Груша.

Медіавистава «il Caprese»: листи Коцюбинського з острова Капрі: острів Капрі став зламною географічною точкою у житті Михайла Коцюбинського. Текст медіавистави поєднав у собі два полярні жіночі образи — Віри Коцюбинської та Олександри Аплаксіної, листи до яких, на тлі природних красот острова Капрі, демонструють внутрішню трансформацію одного з найпомітніших письменників української літератури ХХ століття. Саме після відвідин Капрі Михайло Коцюбинський напише свої найкращі новели — «Подарунок на іменини», «Коні не винні», «Цвіт яблуні», «Сон». Італійський острів відкрив Коцюбинському Європу, а Європі — Коцюбинського.» Для короткого ознайомлення з медіавиставою був створений промо-ролик «il Caprese».


Мистецький проект «Стіна»: Лев Скоп та творче об’єднання «Кактус». Виставки відбулися в містах: Київ, Слов’янськ (Донецька обл.), Краматорськ (Донецька обл.), Бахмут (Донецька обл.), Часів Яр (Донецька обл.).

«Мистецький проект «Стіна» — це композиція з автентичних дощечок різної величини, на яких написані образи найбільш шанованих в Україні святих. Виставка має освітній характер і ставить за мету познайомити глядача з традицією українського іконопису. Оригінальність якої полягає у поєднанні митцями українського мислення, менталітету, душі з візантійськими мотивами та європейським уявленням про прекрасне. Таким чином, відроджуючи та творячи нову традицію українського іконопису.

Близько 30 років художник і мистецтвознавець Лев Скоп займається реставрацією розписів церкви святого Юра у Дрогобичі, внесеної до переліку пам’яток архітектури ЮНЕСКО. У храмі почали замінювали стару ґонту — покрівельний матеріал з дощечок. Митець почав писати на них лики святих. Так народився новий погляд на сакральне мистецтво. Ідею Лева Скопа прийняли і продовжують його учні та учасники мистецької групи «Кактус». Роботи цих художників і склали експозицію виставки «Стіна».» Для супроводу виставок Лева Скопа «Ґонта» був створений короткометражний фільм.


Культурно-мистецька резиденція «НАД БОГОМ» (Бог — історична назва річки Південний Буг, яка протікає через Вінницю) — місце культури у процесі декомунізації. Резиденція творчо працювала у м.Вінниця.

«Культурно-мистецька резиденція «Над Богом» виникла як реакція мистецької спільноти на некомпетентне впровадження «декомунізаційних законів» в Україні, що часто межує з вандалізмом і створює поле для нових конфліктів у суспільстві.

Близько 2 тисяч активних громадян відвідали події резиденції. Серед них гості з Маріуполя, Донецька, Краматорська, Слов’янська. Географія митців-учасників резиденції: Київ, Тернопіль, Суми, Харків, Донецьк, Луганськ, Чернівці, Берлін, Львів, Херсон, Ужгород, Нант, Кам'янець-подільський, Полтава, Кривий Ріг, Дніпропетровськ.

Художники-резиденти: Катерина Єрмолаєва (Донецьк-Київ), Ларіон Лозовий (Київ), Уляна Биченкова (Харків-Москва), Марійка Семененко (Москва), Олександр Єльцин (Луганськ-Київ), Олександр Долгий (Київ), Станіслав Сілантьєв (Чернівці-Київ), Олексій Салманов (Київ), Ганна Щербина (Київ), apl315 (Одеса), Аліна Клейтман (Харків-Київ-Москва), Ксенія Гнилицька (Київ), Анастасія Живкова (Київ), Давид Чичкан (Київ), Саша Курмаз (Київ), Мітя Чуріков (Берлін), Євген Нікіфоров (Київ), Вова Воротньов (Київ), Сергій Попов (Ірпінь-Київ), Віталій Кохан (Харків), Мирослав Вайда (Київ), Dis/order (Л.Малікова, М.Побережскій ) (Київ), Стас Волязловський (Херсон), Жанна Кадирова (Київ), Володимир Нойс (Вінниця), Олександр Нікітюк (Вінниця), Наталя Лісова (Вінниця), Наталія Блок (Херсон).»


Воркшоп «ДЕ»: актуалізація публічних просторів та побудова комунікації між громадою та органами місцевого самоврядування. Відбувся в містах: Слов’янськ, Сєвєродонецк, Маріуполь.

«Основні теми вокршопу: актуалізація громадських (публічних) просторів, побудова комунікації між громадою та органами місцевого самоврядування, використання методів та інструментів сучасного мистецтва для роботи з гострими соціальними темами. Учасники воркшопу — активісти міст Слов’янськ, Дружківка, Краматорськ, Бахмут, Сєвєродонецьк, Лисичанськ, Старобільск, Маріуполь.

Художники-учасники воркшопу «ДЕ»: Олександр Долгий (Суми-Київ), Аліна Якубенко (Київ), Іларіон Лозовий (Київ), Олександр Курмаз (Київ), Катерина Єрмолаєва (Донецьк-Київ), Давид Чічкан (Київ), Володимир Воротньов (Київ), Євген Королітов (Луганськ-Київ), Антон Лапов (Луганськ-Київ), Анна Сорокова (Київ), Тарас Ковач (Київ), Анатолій Тітаренко (Львів), Алевтина Кахідзе (Київ), фотографи Євген Нікіфоров (Київ), Євген Степанець (Луганськ-Київ) та віджей Світлана Рейніш (Київ).»


«Заморожений конфлікт» під стінами АП та ВРУ (Київ). В рамках третього перформансу проекту «Крим — це Україна. Україна — це ми» біля Адміністрації Президента України та Верховної Ради України були встановлені інсталяції — крижані скульптури, що символізують заморожений конфлікт на півострові.


Інсталяція Романа Михайлова «Тіні» (Київ). В рамках проекту «Крим — це Україна. Україна — це ми», присвяченого річниці незаконної анексії Російською Федерацією Автономної республіки Крим, у Верховній Раді України та Адміністрації Президента України, встановили інсталяцію «Тіні». Перфоманс є частиною проекту «Чорне море» сучасного художника Романа Михайлова.


Фотовиставка Сергія Лойка «Аеропорт» (Київ, Вінниця, Коломия, Дрогобич). Виставка Сергія Лойка фотопортретів «кіборгів», захисників Донецького аеропорту під час російської агресії на сході України.


Виставка «Маріуполь — місто, яке обороняється» (Київ). Виставка, що в хронологічному порядку показує події, які відбувались у Маріуполі протягом останнього року, відколи місто спробували захопити і зробити частиною невизнаної «ДНР» проросійські бойовики.


«VIN. Нова епоха Відродження» — проект, спрямований на формування сучасного образу Вінниці як міста зі значним культурним потенціалом та переосмислення історичного минулого. У рамках проекту «VIN. Нова епоха Відродження» заплановано створення арт-скверу імені Натана Альтмана; розробка оригінальної туристичної карти Вінниці; залучення широкого кола митців до роботи над ілюстраціями до міських легенд і казок; благодійні проекти підтримки молодих художників; проведення фестивалю сучасного мистецтва. Наразі реалізовано перший етап проекту — створено серію колажів «VINNYTSYA», присвячену відомому художнику-кубісту Натану Альтману.


Під час реалізації проектів Мистецький напрямок УКМЦ усіляко співпрацює з громадськими організаціями, культурними активістами, державними і приватними культурними інституціями, митцями, істориками, експертами, мистецтвознавцями, представниками ЗМІ та органами державної влади по всій Україні.

(дякую Ользі Гончар за надану інформацію про діяльність Мистецького напряму УКМЦ та усім інтернет-ресурсам, з яких були взяті фото)

Щоб залишати коментарі, необхідно авторизуватись.

ОднокласникиМи в Однокласниках