Вірші Антонича - витинанками Олени Тихонюк. в блозі Життя одного дизайнера · від Ліля Тєптяєва · додано 28.12.2009 21:07

"О життя, різноманітне в однині

...тисячобарвне в сірині".

Саме таким, як і його життя, виглядає творчість цього поета – багатогранна і багатовідтінкова. Його творчість складно переказати, хіба що прочитати самому і відчути, спробувати осягнути це розумом і серцем. Чого вартують, наприклад, хоч би й ці слова:

"Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,

на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко."

Красиво, правда? А як вам ці рядки?

"Кравці лисицям хутра шиють,

вітри на бурю грізно трублять.

О боже, стережи в завію

і людські, і звірячі кубла."

А читаючи його поезію, розумієш, що це не просто вірші – це світогляд, передача самого "образу світу", що сформувався у живих символах, сюжетах, духовних цінностях свого народу, а може навіть, у багатьох народів. Промовляючи українською символікою, етнічними та міфологічними народними образами, цей поет, все ж, є не тільки українським, але й європейським, і навіть світовим. Антонич – поет не тільки своєї землі, а землі взагалом.

Складно розповідати про лірику Антонича так, щоб слухач зрозумів її, а ще складніше – робити це графічними засобами. Та й які графічні засоби могли б передати в ілюстраціях усі барви та вальори його словесної римованої творчості?

За це нелегке, але водночас дуже цікаве завдання взялася київська художниця-ілюстраторка Олена Тихонюк, проілюструвавши збірку вибраних творів поета "Велика гармонія", і використавши при цьому пластичні можливості витинанки.

Олена Тихонюк працює над ескізами ілюстрації до збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Олена Тихонюк працює над ескізами ілюстрації до збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Обкладинка збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Обкладинка збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Титульна сторінка збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Титульна сторінка збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Сторінка зі змістом збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Сторінка зі змістом збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика

Знаєте, творча співпраця художника і поета досить цікава і складна штука. При цьому, пошуки художнього образу, ілюстратором, не обов'язково мають бути скуті ілюстративністю. Ілюстрації можуть мати досить вільне авторське трактування, а часом, навіть, дійти до того рівня, коли запросто можуть виступати окремим від тексту, самостійним художнім твором.

Хто читав твори Богдана-Ігора, з легкістю зауважить, що всі явища природи, почуття і роздуми, мрії та прагнення Антонича взаємопов'язані, ніби накладаючись шарами, посилюють враження, так само, як накладаються в ілюстраціях один на одного шари майстерно вирізаного Оленою паперу, створюючи завершений образ і сюжет.

Весняний
Весняний
Злиття. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Злиття. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Перетин. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Перетин. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Пора
Пора
Правесна. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Правесна. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Прапервні. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Прапервні. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Просвітлений. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Просвітлений. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика

Олена не дарма обрала витинанку як засіб для ілюстрування творів Антонича. Адже, кожен художник-ілюстратор, прагнучи цілісного образу твору, обирає таку техніку ілюстрування, яка не суперечить задуму автора книги, і навпаки, шукає таку графічну мову, яка б найточніше передавала стиль та концепцію літературного твору. А графічна мова витинанки якраз підкреслює специфічний національний колорит Антонича, вдало розкриваючи міфо-поетичні літературні образи.

Разом. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Разом. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сівач. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сівач. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сон. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сон. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сповнені. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика
Сповнені. Ілюстрація до збірки творів Богдана-Ігора Антонича Велика

Як на мене – витинанки Олени Тихонюк не тільки вдало ілюструють римовані твори автора, не вимагаючи якихось додаткових пояснень, але й вільно можуть виступати самостійними самодостатніми художніми творами. Та, в ході написання статті про творчість Антонича і Олени, у мене все ж виникали: "чому", "коли", "що" і "як". А коротеньке інтерв'ю задовольнило мою цікавість.

Олена Тихонюк над ескізами ілюстрації до збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика
Олена Тихонюк над ескізами ілюстрації до збірки творів Богдана-Ігора АнтоничаВелика

Інтерв'ю.

– Олена, направду чудові витинанки! Молодець! І колористика витинанок, і стиль, і пластика – все допомагає яскравіше відчути творчість поета. А скажи, чому Антонич? Чому саме цей поет звернув на себе твою увагу?

– Бо, на мою думку, Антонич дуже класний поет – глибокий, багатогранний, неочікуваний, інтелектуальний, в його віршах багато архетипів та підсвідомого, що аж проситься назовні, шалу, еротики в решті решт. А ще він дуже молодий, і я його просто, як кажуть, "шкірою" відчуваю.

– Розумію тебе, мені також багато його віршів сподобалось. А чому саме витинанку ти використала в ілюстраціях?

– Спочатку, я не була впевнена у виборі техніки, довго думала, малювала ескізи. Але ж, Антонич сміливо і водночас влучно оперує народною символікою, архаїчними, міфологічними образами. Тому і витинанку обрала, бо це техніка народного декоративного мистецтва, яка наближує сприйняття твору до глибин етнічної культури. Властивий їй лаконізм, особлива виразність та символічність зображення, відсутність натуралізму, логічна відповідність між формою, матеріалом і технікою виготовлення надає графічному аркушу простоти і, водночас, багатозначності, символізму і дитинної щирості, якими пронизана вся творчість цього поета.

– І, мені також здається, що Богдан-Ігор Антонич завжди залишався дитиною (знаєш, як то буває), бо ж звідки взялась би та дитяча щирість та наївність в його віршах, простота і здивування в образах та символах?

А, взагалі, коли ти захопилася витинанкою?

– Під час навчання завжди використовувала витинанку як рятувальне коло – коли кінець семестру, ідей нема, а треба щось швиденьке і ефектне. Приблизно так і з дипломом вийшло – спочатку робила в цій техніці ескізи, щоб керівнику показать, а потім вони мені так сподобались, що вирішила в іншу техніку їх не перетворювати, а робити витинанку. А ще по життю була знайома з талановитими витинальниками – Людмилою Мазур, Ярою Гальгун, з тобою – тож бачила всі грандіозні можливості паперу.

– Приємно, що вважаєш мене талановитою - це тішить. А якою була твоя перша витинанка?

– Перший раз почала витинати після вступних іспитів у Косівський коледж, чекаючи результатів. Мабуть знічев'я, чи для релаксації, щоб нерви заспокоїти, почала різати всякі фігурки (з матеріалів до іспиту по композиції залишився кольоровий папір). А потім вже в Академії (в Києві) – робила завдання по вжитковій графіці (оформлення СД, гральні карти). А далі вже всякі листівки, картинки – друзям на свята.

– Як я тебе розумію. Олена, зрозуміло, що завдання диктує вигляд і колір, але яка твоя улюблена колористика у витинанках?

– Бордовий з білим, чорний та сірий. Дуже хочу попробувати нюанси білого і поекспериментувати з калькою, але поки-що, тільки в планах.

– І я дуже хочу зробити чисто білу аплікацію з витинанками. І з калькою - це ідея! А що тебе надихає на творчість?

– Народне, наївне мистецтво. Воно таке щире і витинанка для цього найкраще підходить.

– Як у нас багато спільного. А ти бачиш перспективу розвитку витинанки на Україні? Якщо так, то в чому саме?

– Однозначно, так! Ще коли я лише починала цікавитись цим мистецтвом (три роки тому), про нього майже ніхто не знав. А зараз зацікавлення росте з геометричною прогресією. Багато молодих художників та студентів почали витинати. На заході це взагалі зараз дуже модно, в концептуальному мистецтві також – такий собі гімн нетривкості світу.

– Це ти добре підмітила! Я думаю, в цьому руслі дієвою була б також практика друку подарункових листівок з авторськими чи сюжетними витинанками, друк державних марок, використання витинанки в якості бренду для якогось фестивалю, мистецького проекту.

Олена, а ти спілкуєшся з іншими художниками, які займаються витинанками?

– Ліля, я знаю всіх витинанкарів України, з більшістю знайома особисто, з багатьма підтримую дружні стосунки. В моєму списку більше 60 імен – і це при тому, що я досліджую лише професійних художників.

– Навіть не думала, що витинанкою, на професійному рівні, цікавиться така велика кількість художників - я приємно здивована. А от я знаю, що ти не тільки витинаєш і цікавишся витинанками, а ще й глибоко досліджуєш цю тему. А які наукові роботи та статті по витинанці ти написала?

– Статті: "Витинанка Східного поділля", "Витинанка в оформленні книги", "Витинанка в освітньому процесі", "Композиційні трансформації", "Шляхи розвитку сучасної витинанки", статті про організовані мною виставки у Львов та Києві.

– Молодець! Дякую за інтерв'ю. І бажаю тобі грандіозних мистецьких проектів та цікавих тем для статей!

– Дякую! Прикладатиму зусилля! Якщо щось - пишіть листи - olena_olena@ukr.net

А щодо Богдана-Ігора Антонича – хочеться завершити цю статтю чудовими рядками його творчості. Спробуйте відчути її як Олена Тихонюк – "шкірою"!

ДО ІСТОТ З ЗЕЛЕНОЇ ЗОРІ

Закони "біосу" однакові для всіх:

народження, страждання й смерть.

Що лишиться по мені: попіл слів моїх,

що лишиться по нас: з кісток трава зросте.

Лисиці, леви, ластівки і люди,

зеленої зорі черва і листя

матерії законам піддані незмінним,

як небо понад нами синє і сріблисте!

Я розумію вас, звірята і рослини,

я чую, як шумлять комети і зростають трави.

Антонич теж звіря сумне і кучеряве.

18 травня 1935

Щоб залишати коментарі, необхідно авторизуватись.