Жива паперова скульптура чи математичне оріґамі в блозі Життя одного дизайнера · від Ліля Тєптяєва · додано 15.04.2014 21:44

В усі часи історії мистецтва багацько художників та науковців різних галузей неодноразово доводили не лише тісний взаємозв'язок різних видів мистецтва, але й творчу співпрацю з математикою, фізикою, хімією, медициною та іншими сферами наукової діяльності.

Один з таких видів мистецтва, що тісно дружить з математикою, є усім відоме мистецтво оріґамі. До речі, майже кожен з нас десь і колись складав щось з паперу, можливо навіть не підозрюючи, що займається в цей час древнім мистецтвом. Але нагадаємо, японське слово "оріґамі" означає "складений папір", тож являє собою мистецтво складання паперу (хто б сумнівався). Метою цього мистецтва є створення витворів шляхом використання схем геометричних згинів та складок. В оріґамі використовується невелика кількість різних згинів, але вони можуть бути скомбіновані багатьма способами й утворювати навіть дуже складні фігури. А фігури-скульптури Еріка Демаіне направду складні й дивовижні.


Ерік Демаіне ще двадцятирічним почав працювати в МТІ в 2001 році, ставши наймолодшим професором в історії Массачусетського технологічного інституту. Разом з батьком він займається своїми улюбленими справами — мистецтвом та математикою, і його паперові скульптури є цікавими як для мистців, так і для математиків.

Ерік і Мартін Демаіне (Erik and Martin Demaine) поєднують у своїй творчості мистецтво оріґамі з наукою геометричних алгоритмів, створюючи конструктивну естетику своїх скульптур. У 1998 році син з батьком почали досліджувати будову складних форм з використанням криволінійних моделей, що при складанні по згинах змушує папір вдаватися до самостійних конфігурацій.

Обоє переглянули купу літератури в пошуках історичного зародження та розвитку їхнього захоплення, а також вплив на цю діяльність подібних їм творців. Таким чином вони докопалися до 20-х років Баухауса (Bauhaus). Вигнута складка як інновація в традиціях оріґамі вперше з'явилася в Bauhaus в розробках Йозефа Альберса, який акцентував на повазі до матеріалу та його фізичних властивостей. На сайті Еріка в розділі History of Curved Origami Sculpture можна глибше ознайомитися з його дослідженнями та літературними джерелами.

Спільні дослідження та експерименти Еріка та Мартіна завершились створенням серії з трьох робіт під назвою "Обчислювальне Оріґамі". Серія була виставлена ​​в Музеї сучасного мистецтва в 2008 році і з тих пір є частиною постійної колекції МоМА. З того часу Ерік створив кілька серій робіт, які успішно презентує на виставках різного характеру, і ця колекція паперових оріґамі-конструкцій з кожним роком лише росте.


Талановитий хлопець зауважив, що із складеними вздовж вигнутими складками папір формує себе закономірно природним формам рівноваги. Ця рівновага погано досліджена, особливо для вигнутих складок. Тож він з батьком присвятив себе дослідженню можливим формам в цьому жанрі самостійного складання оріґамі. Цікавим і захопливим виявляється те, що ця трансформація плоского паперу в закручених поверхнях створює скульптуру, яка поводить себе наче жива. Складені хвилясті поверхні скульптур утворюють форму в гіперболічному просторі, керуючись властивостями паперу і основними математичними алгоритмами.

Ерік стверджує, що математика це форма мистецтва, і тривалий діалог між мистецтвом і наукою має фундаментальне значення для його робочого процесу. Його математичні дослідження і художні проекти сходяться в одне, з художнього боку надихаючись математичною стороною обєктів і навпаки. Ерік і Мартін також зауважують, що художня творчість надає їм більш глибоке розуміння основ математики, пропонуючи нові підходи реалізацій об'єктів, підказуючи цікаві особливі випадки і напрями для вивчення нових математичних завдань.

Щоб залишати коментарі, необхідно авторизуватись.